Af Anders Kjærulff
Jeg blev via det iøvrigt glimrende website TAGDEL.DK opfordret til at deltage i debatten om, hvordan vi aktiverer borgerne i en slags ‘Digital Nabohjælp’, nu hvor tvangsdigitaliseringen ruller over landet. Jeg tænkte lidt over det – og her var mit svar:
Det her kommer til at lyde MEGET negativt.
Så spring over, hvis du er lallende positiv overfor udviklingen….giver et linieskift – så behøver du ikke læse videre.
Men her er min mening: Også jeg synes ideen om frivillig hjælp er smuk – men projektet her, digitale ambassadører og digital nabohjælp, har skudt sig selv i hjertet når udgangspunket er at tvangs-digitalisere på et forvaltnings-orienteret i stedet for borger-nært grundlag og man får den grimme tanke, at man som frivillig og ulønnet skal være med til at redde et dårligt system, der ikke virker, for en forvaltning, der helt tydeligt udliciterer egne opgaver til borgerne selv, straffer med bøder hvis det ikke sker efter deres anvisninger og indenfor deres tidsrammer, og som ovenikøbet kræver at vi samtidig går ind i hjælper hinanden med at finde ud af dårlige programmer….sågar uden at kompensere med ekstra nemhed eller muligheder indenfor systemet?
Jeg vil anbefale folkene i Digitaliseringsstyrelsen at se dybt ind i sig selv, og sige: Hvor er det borgernes liv bliver nemmere og bedre af det her? Jeg kan sagtens se det bliver nemmere og billigere at administrere, det bliver en leg for embedsmændene fremover og de får endnu mere tid til at opdatere tåbelige Facebooksider og Twitterkonti, der illuderer at jeg har indflydelse og bliver hørt ….men hvad med mig som borger?
Får jeg en bedre sagsbehandling af et computerkursus i, hvordan jeg udfylder skemaer og logger ind med nemID? Bliver jeg et bedre menneske, en bedre borger af at kunne gøre de ting, jeg før betalte andre over skatten, for at gøre for mig?
Og hvorfor stiller det offentlige ikke SELV egne, uddannede ansatte(lønnede mennesker forståes – det er jo ikke fordi jobsene hænger på træerne i det digitale himmerige, der åbnes for p.t?) til rådighed for de borgere, der helt forståeligt er stået af på det her?
Mine gamle forældre finder ikke ud af det – og den computer de bruger er FARLIG at logge på nemID med, trods mine forsøg på at opgradere kræet, løsningen bliver helt sikkert at de er nød til at købe sig ud af problemet med ny maskine og software og antivirus på abonnement – til grin for egne penge….
Min fætter er IT-ordblind og har aldrig haft en computer – og er nu henvist til biblioteket og bibliotekarerne- hvilket pt. er det bedste bud det offentlige har til hans slags, mennesker, som der er forbavsende mange af her i landet og som OGSÅ er borgere i Danmark, hvis nogen skulle have glemt det – og det har Digitaliserings- og Moderniserings-styrelsen gjort med en forbavsende grundighed.
Det er sandsynligvis for sent nu – for vi hænger på nemID, på selvforvaltning for alle skattekronerne på egne, selvvedligeholdte og selvbetalte maskiner.
Måske skulle man organisere frivillige digitale modstandsgrupper i stedet for?
Små kadrer, der underviste i ordenlig kryptering, skattely ala DONG og bitcoinbetalinger mellem borgere?
Nogen der vil være med?
Alt godt og Held og lykke. Til os alle sammen….det får vi brug for.